اجاره بیلبورد | آشنایی با بیلبورد : بیلبورد یا آگهینما (مصوبه فرهنگستان زبان)، به تابلوی بزرگی گفته میشود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضهکنندگان کالا میگذارد؛ در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد اطلاق میشود. ولی امروزه، بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شدهاست که بر پایههای بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند.
اجاره بیلبورد و بررسی بیلبورد
امروزه آگهینماها مجموعهای از تصاویر بزرگ هستند؛ برخی از آنها مضحک، برخی کمی عجیب و غریب و گاهی کنایهآمیزند. ولی در حال حاضر بیلبوردهایی مورد پسندتر هستند و در ذهن باقی میمانند، که از ایدهای جدید استفاده کرده باشند. ما به عنوان بیننده میتوانیم دیدگاههای گوناگونی نسبت به هر آگهینما داشته باشیم؛ ولی این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که بیلبوردها، نماد جریان دائمی و روان زندگی هستند.
پیشینه آگهینما به نخستین تمدنها باز میگردد و ما در تاریخ مصر باستان به ستونهای سنگی اوبلیسک برمیخوریم که ستونهایی چهاروجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یکتکه ساخته شدهاند. این ستونها نه تنها جنبه تزئینی داشتهاند، بلکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار میرفتهاند و بر روی آنها جملات مذهبی و دعاهای گوناگون کندهکاری شدهاند.
همچنین اوبلیسکهایی وجود دارند که بر روی آنها قوانین مهم کشوری نوشته شده و در معرض دید عموم قرار میگرفتهاند. هرچند مطالب موجود بر این ستونها محدود به موارد مذهبی و سیاسی است، اما بدون شک در تعریف امروز از تبلیغات میگنجد.اجاره بیلبورد
نخستین قدمها در مسیر تبلیغات در سال ۱۴۵۰، زمانی که یوهان گوتنبرگ Johannes Gutenberg ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگههای آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد.
در سال ۱۷۹۶، با تکمیل روشهای لیتوگرافی، نخستین پوستر تصویرسازی شده به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال جاهایی مناسب برای نسب آگهیهای خود بودند تا در محدودهٔ زمانی مشخص، بیشترین بازدیدکننده و بالاترین تأثیر را داشته باشد. به این ترتیب، ستونها و جعبههای ویژهٔ نصب آگهی در نقاط پر رفتوآمد شهرها برپا شدند.اجاره بیلبورد
نخستین بار تبلیغات در حاشیه جادهها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آنها علامتها و تابلوهایی را بر دیوارها و نردهها نقش میکردند یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب میکردند. در نیویورک در سال ۱۸۳۵، نخستین پوستر بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد. این پوستر ۱۵ متر مربعی، توسط چاپخانه جرد بل (Jared Bell) برای تبلیغ یک سیرک به چاپ رسید.
اجاره بیلبورد
اجاره بیلبورد | قرن بیستم و تحولات تبلیغاتی
در سالهای ۱۹۰۰، در صنعت تولید آگهینما اتفاق بزرگی رخ داد. صنایع و شرکتهای بزرگ برای تبلیغ کالاهای خود در بازارهای داخلی، به استفاده گستردهای از بیلبورد پرداختند و تصاویر بزرگ و پرجلوه از خمیردندان و صابون گرفته تا انواع خوراکیها و نوشیدنیها، بر روی بیلبوردها ظاهر شدند.
در دوران جنگ، تبلیغات روی بیلبوردها، بر روی بسیج نیروها و دفاع از کشور و شعارهای وطن پرستانه متمرکز میشد و در دوران صلح، این تمرکز بر روی بهبود بخشیدن به شیوهٔ زندگی و تبلیغ برای آخرین دستاوردهای صنعتی بود.
اجاره بیلبورد | کشف رازهای طراحی یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب | بخش اول
اجاره بیلبورد | کشف رازهای طراحی یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب | بخش دوم
نظرات (0)