بارگذاری...

ساخت بیلبورد و انواع تبلیغات محیطی : خوب است قبل از  بحث ساخت بیلبورد به تاریخچه ی آن نگاهی بیاندازیم...

ساخت بیلبورد در ایران و بررسی تاریخچه‌ی بیلبورد تبلیغاتی

در ایران اما تعیین اینکه اولین بیلبورد کی و کجا نصب شد کار آسانی نیست. همان قدر می‌دانیم که صنعت چاپ از زمان صفویه به ایران راه پیدا کرده و اولین روزنامه‌ وقایع الاتفاقیه بوده است که در سال ۱۲۶۷ اقدام به چاپ آگهی کرد.

همچنین از میان اخبار و متون می‌توان پی برد که در زمان قاجار کاغذهای آگهی که به آن اشتهارنامه می‌گفتند، در شهرهای بزرگ وجود داشته اما به خاطر پایین بودن تعداد افراد باسواد پخش آگهی دوشادوش حضور جارچیان صورت می‌گرفته است.

از تاریخ چاپ اولین پوسترها در ایران هم می‌توان تخمین خوبی نسبت به زمان ظهور بیلبورد در ایران داشت. اولین پوسترها در ایران از حدود سال ۱۳۰۷ هجری چاپ شدند. دو مهاجر ارمنستانی با نام موشق و ناپلئون سارواری نخستین پوستر‌های فیلم در ایران را طراحی کردند.

در مجموع باید گفت تاریخچه‌ی بیلبورد در ایران را باید بعد از ۱۳۰۷ یعنی بعد از ۱۹۲۸ میلادی بدانیم. مطمئناً این فاصله‌ی بیش از نود سال که بین ظهور بیلبورد در غرب و در ایران دیده می‌شود، ارتباط قوی با مسئله‌ی تاخیر در صنعتی شدن جامعه‌ی ایرانی دارد که از حوصله‌ی بحث خارج است.

ساخت بیلبورد

ساخت بیلبورد و اجزا تشکیل دهنده آن

بیلبوردها با توجه به نیاز می‌توانند شامل بخش‌های گوناگونی باشند؛ اما معمولاً بخش‌های زیر را دارا هستند:

فونداسیون: در زیر زمین است و وظیفه نگهداری بار کل سازه را دارد.

پایه: صفحه نگهدارنده بر روی آن سوار می‌شود و جهت ارتفاع بخشیدن به تابلو استفاده می‌شود.

صفحه نمایش آگهی: فریم نگهداری آگهی است. یعنی همان قسمت پشت بیلبورد.

رویه تابلو: جهت نصب آگهی استفاده می‌شود و سطحی صاف و یک‌دست دارد.

سیستم نور‌پردازی: معمولاً پروژکتور یا لامپ مهتابی است.

راهروها و نردبان‌های تعویض رویه.

کلیپس و سپری: جهت صاف نگهداشتن بنر بر روی بیلبورد استفاده می‌شود. یعنی با کشیدن بنر، باعث می‌شود صاف نگهداشته شود.

آگهی: این بخش همواره تغییر می‌کند و آگهی‌های مشتریان بر روی آن نصب می‌شود. معمولاً به شکل بنر، فلکسی یا استیکر است.

از نظر طراحی سازه‌ای؛ بیلبوردها می‌بایست در مقابل نیروی باد آنالیز و طراحی گردند. معمولاً یک بیلبورد باید استحکام کافی در برابر بادهایی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر را داشته باشند. هر چند استاندارد این عدد در مناطق مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

ساخت بیلبورد

بیلبوردها و تبلیغات محیطی چند نوع‌اند:

یکی آن‌هایی که در مکان‌های بزرگ مثل بزرگ‌راه‌ها نصب می‌شوند که عمدتاً مستطیلی هستند.

دوم آن‌هایی که در پیاده‌روها نصب می‌شوند که چون فضای کمتری وجود دارد، قطع‌شان عمودی است.

سوم تابلوهایی که در راهروها یا آسانسورها و … نصب شده‌است.

چهارم بنابورد است که بر روی نمای ساختمان‌های بلند مرتبه در شهرهای شلوغ نصب می‌شوند. 

ساخت بیلبورد


باید توجه داشت که قطع کار در نوع طراحی می‌تواند اثر داشته باشد. مثلاً در تابلوهای بزرگ که به آن‌ها بیلبورد هم می‌گویند، احتیاج نیست که حتماً رنگ‌هایی با کنتراست (تضاد) زیاد داشته باشیم. نکته دیگر این است که ما در میادین یا پارک‌ها تابلوهایی می‌بینیم که خیلی حساب شده هم هستند ولی متأسفانه استفاده نادرست از قطع‌های متفاوت و هم استفاده از داربست‌هایی نامناسب‌تر، باعث سردرگمی بیننده و از بین رفتن سلامت بصری آن‌ها می‌شوند.


ساخت بیلبورد

نکتهٔ بعدی این است که رساندن پیام در زمان کم، ارزش زیادی دارد. به خاطر همین موضوع نباید در پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی از عناصر تصویری زیادی استفاده کرد. مخصوصاً در بزرگراه‌ها و مکان‌های شلوغ؛ چون کسی که سوار ماشین است تا بیاید مفهوم تابلو را در آن شلوغی درک کند، عبور کرده و رفته‌است.

بیلبوردها را از نقطه‌ نظرهای متفاوتی می‌توان تقسیم کرد که در بخش بعد به برخی از اصلی‌ترین موارد آن اشاره خواهیم کرد. در این قسمت اما به یک تعریف کلی و یک دسته‌بندی کلی اکتفا می‌کنیم:

بیلبورد تبلیغاتی: تبلیغات بیلبوردی یکی از انواع تبلیغات خارج از خانه (OOH) است که در آن مخاطب در بیرون از خانه هدف تبلیغات قرار می‌گیرد و عبارت است از نوعی پوستر، تصویر یا نقاشی بزرگ که در محل‌های پربازدید و پرترافیک نصب می‌شود. بیلبوردها را از نظر پرکاربرد گونه‌های آن به سه نوع تقسیم می‌کنند:

بیلبوردهای معمولی: پر استفاده‌ ترین حالت بیلبوردها با اندازه‌ی تقریبی ۱۲ متر مربع که معمولا تک وجهی هستند.

اسکرولرها: این نوع از بیلبوردها قابلیت نمایش چند پوستر را دارند؛ به این طریق که چند تبلیغ در آن‌ها رُل شده است و معمولا در آن پوستر پس از هر دوازده ثانیه تغییر می‌کند و به نوبت نمایش داده می‌شود. ابعاد این نوع بیلبوردها معمولا ۹ متر مربع است. در خیابان‌های به نسبت کوچک‌تری از بیلبورهای معمولی نصب می‌شوند.

مگابوردها: بزرگ‌ترین حالت بیلبوردها هستند که در محل‌های بسیار پر رفت و آمد نصب می‌شوند و معمولاً چند‌وجهی هستند و اندازه‌ی آن‌ها به ۷۲ متر مربع هم می‌رسد. پوسترهای نصب شده روی مگابوردها معمولاً مدت زمان بیشتری می‌ماند و از این نظر دائمی‌تر هستند. شکل معمول تر این بیلبورد ها بیلبوردهای سه وجهی میباشد.

کاربرد و هدف از ساخت بیلبورد چیست؟

بیلبوردها با اهداف تبلیغاتی و تجاری ساخته و نصب می­شوند. کارکرد بیلبوردها این است که توجه گستره­ی متنوعی از بیننده را به خود جلب کنند و در حافظه­ی مخاطبان بمانند تا بیننده مایل به ادامه­ ی پیگیری اطلاعات موجود روی بیلبورد شود. در واقع تأثیرگذاری هر چه بیشتر، یکی از اهداف والاتر و مهم­تر بیلبوردها است که فراتر از اهداف پایه­ای مانند نشر اطلاعات صرف قرار دارد. در این اهداف عوامل متعددی تأثیر دارند مانند طراحی بصری بیلبورد، کیفیت بیلبورد، محتوای بیلبورد، مکان قرارگیری آن و قالب انتخابی بیلبورد.

این اهداف تبلیغاتی می­توانند برای کسب و کارهای نوپا، یا قوی و با سابقه­ای طولانی مدت انجام شوند و عامل مهم در این اهداف، رویکرد تبلیغاتی بیلبوردها است.

معرفی کسب و کار یا پروژه

نشر اطلاعات تماس

آگاهی ­دهی از رویدادها و تخفیفات مربوطه

آگاهی دهی از به روز شدن خدمات

نشر افتخارات و امتیازات کسب شده توسط کسب و کار

داستان­گویی و برانگیختن کنجکاوی مخاطبان

 از انواع رویکردهایی هستند که ساخت بیلبوردها با آن‌ها صورت می­‌گیرد.

ساخت بیلبورد


انواع بیلبورد های ساخته شده توسط مجموعه اتحاد نوین راه


ساخت بیلبورد

ساخت بیلبورد به صورت خرپا 

ساخت بیلبورد خرپا

 

 

ساخت بیلبورد به صورت تک پایه لوله دیسکی

 

ساخت بیلبورد تک پایه لوله ای دیسکی

 

جهت مشاهده بیلبوردهای ساخته شده توسط شرکت اتحاد نوین راه مجری تبلیغات محیطی کلیک نمایید

 

نظرات (0)

نظری ارسال نشده است

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان. ثبت نام یا ورود به حساب کاربری.
0 حرف
پیوست ها (0 / 1)
موقعیت خود را به اشتراک بگذارید.
کد را وارد کنید. واضح نیست؟
اشتراک گذاری:
    
افزونه فعال نشده است

امروز 390 | دیروز 457 | هفته 2685 | ماه 9384 | کل 464645

7 میهمان و 0 عضو آنلاین

© 2020 کانون تبلیغات اتحاد نوین.کلیه حقوق این سایت برای مالک سایت محفوظ است
طراحی سایت توسط آرمان وب نوین. بوسیله سایت ساز توتال پک

اتصال اینترنت وجود ندارد